Proposal là gì? Proposal hay "đề xuất" thực chất là một dạng văn bản dùng trình bày hoặc đưa ra một ý tưởng.. với mục đích thuyết phục người đọc chấp thuận và hành động theo chủ đích của tác giả. Trong lĩnh vực kinh doanh, proposal có thể được hiểu như một tài liệu cung cấp giải pháp cho một vấn đề hay đề xuất một kế hoạch kinh doanh. Cấu trúc của một proposal. 1. Background (hoàn cảnh) : Mô tả ngắn gọn về tình hình và hoàn cảnh dẫn đến vấn đề cần giải quyết. 2. Purose (mục đích) : Tại sao đề xuất này là cần thiết? 3. Findings (phát hiện) : Những khó khăn và chi phí có thể phát sinh từ đề xuất. 4. Recommendations (khuyến nghị) : Gợi ý cách giải quyết vấn đề. Lưu ý: Tùy thuộc vào mục đích mà các proposal sẽ có cấu trúc và hình thức trình bày khác nhau. Sau đây là một ví dụ về propasal trong kinh doanh. PROPOSAL ON BUILDING FACTORY OVERSEAS To: Managing director Date: 25 October 2020 Background: According to the international expansion strategy in the last quarter, our company is planning to produce the latest model in another country. This proposal is to give you an overall view of the benefits as well as the risks we can face when building a factory there. Purposes: We need to build a factory overseas for the following reasons: First, as the domestic market for cars has become saturated, it is now more difficult to find new customers. Therefore, we should look for opportunities in foreign markets. Second, we should build our factory where the labor and raw material costs are low so that we can lower the price to make our cars more competitive. This way, it is expected to bring profits and create a greater brand image in the international market. Findings: When doing business internationally, we may face these risks: First, the market is highly competitive. There are already many successful car manufacturers who have the market shares as well as a loyal customer base, it is not easy to compete against them. Second, we have to deal with many difficulties regarding cultural and administrative issues. These have always been barriers to foreign investors. Third, our financial resources may not be strong enough to support this project during difficult times like pandemics or natural disasters. From the points above, although there are many disadvantages of building factory overseas, it is clear that we should build one soon and I suggest that we build it in Thailand where the labor force is cheap and the market for cars is not too competitive. Recommendation: As this is a very important project, the first general manager in this factory should be well-chosen. I have two potential candidates for you to consider: Anna Kim and Jens Smith. Anna has great knowledge and experience in foreign markets while Jens is good at managing production and personnel. Thank you for considering this proposal. Kate Bui.